Portland Victoria - Reisverslag uit Portland, Australië van Antje en Koos - WaarBenJij.nu Portland Victoria - Reisverslag uit Portland, Australië van Antje en Koos - WaarBenJij.nu

Portland Victoria

Door: Koos en Antje

Blijf op de hoogte en volg Antje en Koos

06 Maart 2012 | Australië, Portland

Maandag 5 maart worden we wakker in Narawong op het Holliday park en een gat in de ..camping geslapen.
Voor t slapen nog een wandeling langs de Portland Bay gemaakt met uitzicht op de rede van Portland harbour. Hier lagen een paar grote schepen en een olieplatform. Volgens de krant was hier vorige week een replica van de Endeavour van Captain James Cook himself die vandaag de Queen Mary 2 in Melbourne tegemoet zal varen op haar maidentrip.De queen Mary 2 is het grootste cruise schip die Melbourne tot nu toe heeft aangedaan. Dan hebben wij met de Eemshaven inmiddels wel een beetje meer cruise schip gehad.
Maar helaas hebben we dat gemist net als de Donaugracht want die komt pas volgende week zondag (11/3) als wij alweer in Nieuw Zeeland zijn. Maar hopen dat het pakketje voor Ronald wel op tijd aan boord komt.

We wilden de afgelopen nacht perse aan de oceaan slapen en zijn daarvoor naar Swan Lake (40km voor Portland) gereden om via een 15 km lange onverharde weg naar de zee te rijden. De camper is daar niet echt geschikt voor merkten we en t was een spannende rit. Antje kneep haar stoel bijna fijn.
Maar we zijn er gekomen en toen bleek dat de eigenlijke camping nog 2.5 km van het strand af lag zijn we dezelfde steile en slechte weg weer terug gereden. Maar nog wel eerst door een prachtig duingebied naar zee gewandeld. Hier werd met zgn Dune Buggie s en landrovers met grote ballon banden door het fijne zand gecrosd en de jongens waren zo vriendelijk om te wachten tot wij heen en weer naar t strand waren gelopen omdat het best wel link vanwege de hoge snelheid waarmee ze over het lossen duinzand racen.
De Great Oceaan Road is voor ons een van de mooiste atracties van Australie gebleken.
En niet alleen voor ons want bussen vol toeristen uit de hele wereld worden hier dagelijks gedumpt op de grote parkeerplaatsen. Europa Amerika,Azie, het midden oosen en Kleine Huisjes overal komen de toeristen vandaan om de prachtige kunstwerken van moeder natuur te aanschouwen.
Dit gedeelte van de Zuidkust van Australie bestaat uit hoge en erg zachte limestone rotsen die in de loop der jaren door de sterke oceaangolven zijn uitgesleten tot prachtige creaties. We hadden de hele dag al verschillende bekeken zoals oa de London Bridge en de Grotto waar we door borden langs de weg naar toe verwezen worden.
Aan het eind van de middag en net toen we bekaf waren en eigenlijk niet meer wilden kwamen we bij de mooiste en ook de meest bekende rotsformatie van de Australische zuidkus: de 12 Apostelen. Helaas zijn er inmiddels een stuk of 3 in de golven gebleven en 1 Aposteltje lag een beetje zielig op een hoopje op het strand. De natuur kan erg wreed zijn.
Gelukkig hoefde we na deze vermoeiende wandelingen niet lang meer naar een kampeerplek te zoeken. Rondom een voetbalveld vonden we een camping. Een byzondere plek voor ons want we hebben helemaal niks met voetbal. Gelukkig was t geen weekend... Maar de verrassing was groot want toen we wakker werden stonden er 2 elftallen grote kangaroos met kindertjes op het veld en rond de camper. En niet om te voetballen maar om hun buideltjes 'vol' en het voetbalveld 'leeg' te grazen. Dat was nog eens leuk wakker worden! Daar werden we weer warm van na onze koudste Australische nacht.
De kudde kangaroes was trouwens snel verdwenen toen we met onze fototoestellen begonnen te knippen.

We waren de hele nacht koud geweest want het weer is nu echt omgeslagen en wij maar een dun zomerdekbedje over hadden. De zomer is over in Australie volgens de krant.

Gauw naar Nieuw Zeeland en dan naar Fiji.
Vanmiddag (6/3 nog naar de meest zuidelijke vuurtoren van het vaste land van Australie. Het Cape Otway lightstation. Boven in de vuurtoren keken we over de Southern Ocean naar Antartica.. maar dat konden we net niet zien liggen... T was wel erg byzonder.
Ook hier weer veel Nederlanders.
En onderweg er naar toe hebben we eindelijk echte koala beertjes in de bomen zien zitten en konden ze bijna aanraken.Dat was natuurlijk ook erg leuk. Ze trekken zich overigens niks aan van mensen om hun heen en eten of slapen gewoon door.
Hiermee hebben we bijna alle Australische dieren gezien en kunnen we vrijdag voldaan naar Nieuw Zeeland vliegen. Oh ja voor vanavond heeft Antje kangaroo (gehakt) ballen op het menu.
Tot dan en de Groetn en dikke smok Antje en Koos

• 06 Maart 2012 - 06:47

NZ Nienke:

we staan klaar voor Koos en Antje 17.30 op vliegveld, lekker hapje klaar, bier, wijn, fris bed, en heerlijk de laatste 3 jaar bij praten. we hebben de buren gewaarshuwd bezoek van NL!!!

Can't wait, en er is van alles te doen in Auckland deze weekend!! Pasicika, Kumue A & P show, Ellerslie races, volvo zeil wedstrijden!!!

• 06 Maart 2012 - 07:55

Nancy:

wat kan jij mooi schrijven koos, hebben jullie nog geen giftige spinnetjes in de camper gehad? hoop van niet,goeie reis verder , dikke smok ,nancy

• 06 Maart 2012 - 08:24

Tracey:

Koos, your writing is superb! You're like the Dutch Bill Bryson! Can't wait to read your observations of NZ. Have a lovely time.

• 06 Maart 2012 - 08:43

Nienke:

Wat een mooie verhalen! zo lijkt het net of we er een beetje bij zijn!
    doen jullie de groetjes aan arie en nienke? Heel veel plezier! Dikke kus,den,nienk,mila en jesse

• 06 Maart 2012 - 12:54

Joke En Harrie:

Wat weer een belevenis geweldig!! Doe je de groeten ook even van ons aan Arie en familie.
    Goeie reis verder en we lezen wel weer. Groetjes oet Ainrom

• 06 Maart 2012 - 19:04

Janneke:

Nog steeds jaloers...en nu ook nog naar Nieuw Zeeland WOW.
    Daar heb ik ook hele mooie herinneringen aan.. Ik kijk wel mee door jullie ogen maar hebben jullie ook foto's geplaatst waar we toegang tot hebben??
    Groet Janneke

• 06 Maart 2012 - 19:35

Jannie:

Gaat snel, vrijdag al naar NZ, daarna nog .......lekker chillen aan het strand! Gewoon even niks, ook fijn. xxx en blijf genieten!!

• 07 Maart 2012 - 00:55

Van Antje:

Hoi Janneke
    fotoos plaatsen lukt nog niet erg en doen we wel als we thuis zijn. Gr aan iedereen Antje

Hoi Nancy
    Wel spinnen, slangen en reptielen 'buiten' de camper gezien dus dat viel gelukkig nogal mee. Gr Antje